Rome for the weekend!

Afgelopen weekend vond hét Erasmusevent van Italië plaats in Rome. Dit hield in dat alle Erasmusstudenten uit Italië naar Rome gingen om elkaar daar te ontmoeten. Ik wilde hier heel graag tickets voor krijgen, maar helaas was me dit niet gelukt. Afgelopen woensdag kon ik zelfs een ticket over kopen, maar ook dit mocht niet baten. Zoals gewoonlijk liep ik vrijdag naar mijn taalcursus met Juan - een Colombiaanse jongen die in mijn complex woont en in dezelfde klas zit - en hadden we het over het weekend. Ik had het plan om naar Lucca te gaan, omdat dat erg mooi schijnt te zijn. Ook het weer zou goed zijn, dus waarom niet. Na de taalcursus gebeurde er iets heel grappigs: Juan had last-minute bedacht om naar Rome te gaan en ik kon ook mee! Nou, daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Dit vond plaats om 22.00 uur 's avonds en om 23.00 uur hadden we (Juan, Sandra en ik) een hostel geboekt en een enkele reis naar Rome via blablacar. Vervolgens heb ik vliegensvlug mijn spullen ingepakt en ben ik gaan slapen. De volgende dag vertrok namelijk om 8.00 uur onze blablacar naar Rome, maar natuurlijk was deze Italiaan te laat. Gelukkig ben ik hier ondertussen aan gewend en kwam het eigenlijk wel goed uit. Ik vind blablacar een tof concept, het is super goedkoop en makkelijk. Je reserveert een plek in een auto, komt naar de afgesproken plek en je wordt naar je bestemming gebracht! Onze Italiaan was helaas alleen niet zo spraakzaam en viel bijna in slaap… Dit was wel even schrikken, want Rome is natuurlijk niet echt de veiligste stad qua verkeer. Na gedag te hebben gezegd tegen onze lift, zijn we meteen naar de McDonald's gegaan, want dat misten we wel na alleen maar pizza en pasta. In Siena zitten bijna geen ketens, dus dit was weer even genieten van het kapitalisme! Vervolgens zijn we naar ons hostel vertrokken, wat er vanaf de voorkant nogal armoedig uitzag. Onze kamer was daarentegen echt heel mooi! Dit voor maar slechts 28 euro voor twee nachten in het centrum van Rome. Vervolgens zijn we door de stad gaan lopen zonder echt een bestemming te hebben, want we wilden graag ook de minder toeristische plekken zien. Dit was gelukt, want we waren op een gegeven moment verdwaald. Uiteindelijk hebben we het Colosseum opgezocht en hier van genoten, want wat is dit indrukwekkend zeg! Sandra zag dit, net zoals ik, voor de eerste keer en moest zelfs huilen… Ondertussen had Juan een vriend van hem die in Rome studeert, een bericht gestuurd en hij zou ons over een kwartier ontmoeten. Wat is er nou leuker dan alle plekken ontdekken met een echte local?! Dit pakte goed uit: we kwamen namelijk bij een restaurant terecht voor Aperitivo. Dit betekent dat je een drankje krijgt en beschikking tot het buffet. In Italië is dit heel  normaal en dit doe ik dan ook regelmatig in Siena. Alleen dit was heel erg goed, want er was eindelijk een keer normaal eten zoals couscous en quinoa. Ik was helemaal gelukkig, want in Siena eet ik elke dag pasta en te vaak pizza. Die avond gingen we naar een preparty op een parkeerplaats. Tja het is Italië, dus ik sta hier dan ook niet van te kijken! Daar waren ook andere studenten van Siena die wij erg hebben laten schrikken met onze komst. Niemand verwachtte ons namelijk te zien, omdat we tot donderdag 23.00 uur zeiden dat we in Siena zouden blijven voor het weekend.

De volgende dag hebben we samen met de vriend van Juan een tour gemaakt door Rome. Hij heeft ons alle toeristische attracties laten zien en er verhalen bij verteld. Bij elke plek hebben we heel veel foto's gemaakt zoals panorama's, selfies, foto's van selfies, boomerangs etc. voor Snapchat, Instagram en Facebook. In ieder geval leer ik wel van deze periode in het buitenland hoe je dit het beste aan kan pakken! Vervolgens zijn we naar een ijssalon gegaan met maarliefst 150 smaken. Normaal vind ik het al moeilijk om een smaak uit te kiezen en nu had ik 150 keuzes. Het was erg geslaagd en ik zou zeker aanraden om hierheen te gaan. Hierna had ik het geluk dat Daphne tijd had om met mij af te spreken! Dit vond ik echt leuk, want we hadden elkaar al een tijdje niet gezien. Toen hebben we gezellig bijgekletst in een koffiezaakje vlakbij de Trevifontein. Op een gegeven moment hadden we het erover waarom ik in Siena ben gaan studeren, omdat ik zo blij ben wordt van een H&M, Zara, Mc Donald's etc. Voor mij maakt dit Siena juist zo leuk, omdat het niet heel erg groot is. Daarnaast is het natuurlijk super mooi en hoef je niet zo ver te reizen om met iemand af te spreken. Na deze gezellige afspraak, ben ik weer verder gegaan met de tour door Rome, de volgende stop was het Vaticaan. Toen was het ongeveer 18.00 uur en konden we dus mooie foto's in het donker maken. Omdat we met zoveel verschillende nationaliteiten waren, oefenden we elkaars talen. Nu kan ik dus iemand in het Turks groeten, vragen hoe het gaat en zeggen dat hij/zij een guapa is. Ook deze wandeling eindigde weer in selfies en boomerangs op een trap, want wat doe je anders in Rome?! Na deze fotosessie gingen we naar een plak om Aperitivo te doen. Toen hadden we echt heel veel geluk, want er kwam een tafel vrij toen wij binnenkwamen. Deze plek was echt heel goed: het zag eruit als een club en ze hadden zelfs sushi. Ook waren hier geen toeristen te bekennen, dus helemaal perfect.

De volgende ochtend moesten we snel uitchecken en nog kaartjes kopen voor de terugreis. Dit was wel wat lastiger dan verwacht, want mijn creditcard deed het niet en het lukte ook niet als mama het thuis probeerde. Dus toen moesten we naar het loket en konden daar gelukkig nog kaartjes kopen om naar Siena te gaan. Toen vertrok helaas onze bus al bijna, maar we hadden nog net genoeg tijd om heel even naar de H&M te gaan. Hiervoor hebben we wel een stuk moeten reizen, maar het was het waard! Eindelijk weer eens een normale kledingwinkel. Om 14.45 uur vertrok onze bus alweer naar Siena en om 17.40 uur kwamen we weer aan in Siena. Na zo'n trip ga ik Siena altijd nog meer waarderen, want het is hier altijd zo veilig op straat en alles is op loopafstand. Dat is zeker fijn na een weekend in een wereldstad zoals Rome.

Bea

Wat een mooie belevenissen Marloes! Groetjes en geniet ervan, Bea

Lieke en Liselotte

Wat een ontzettend leuk verhaal en fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt in Siena. Geniet er nog lekker van, leuk die spontane trips. xxx

Peter en clazien

Hartstikke leuk en interestsant verhaal Marloes. Geniet er maar van en natuurlijk wel een beetle studeren. Clazien en Peter

Loeki

Wat een supertof verhaal weer. Je bent echt aan het genieten! Fijn te lezen. Liefs, Loeki xx

Helmy

Dag lieve Marloes,
Ik heb inmiddels alle reisverhalen gelezen. Wat schrijf je aanstekelijk over alles wat je beleeft. Je hebt een geweldige tijd in Siena! Geniet ervan! En wat was het heerlijk je met kerst weer even te zien en te spreken!
Lieve groet, Helmy