Time flies when you are having fun!

Time flies when you are having fun! De eerste vijf weken zitten er alweer op! Ik heb in deze periode veel gedaan, dus tijd voor een verslag. Vorige week zaterdag ben ik samen met de Erasmus Student Network en heel veel andere Erasmusstudenten naar Perugia gegaan voor het chocoladefestival. Dat ging natuurlijk op zijn Italiaans in de zin van om 8.30 uur moet je er zijn, maar in werkelijkheid vertrek je om 9.15 uur. Eenmaal daar aangekomen, hebben we een kaart gekocht waarmee je heel veel verschillende soorten chocolade kon proeven. Dat was natuurlijk perfect. Ook kreeg je een selfiestick, dus iedereen was erg tevreden en maakt voortaan constant selfies. Verder is Perugia een erg mooi stadje en zeker een bezoek waard!

Wat betreft de universiteit, dit is soms echt heel erg anders dan Nederland. Alle Erasmusstudenten haten bijvoorbeeld de Learning Agreement, omdat het zoveel tijd kost om het in orde te krijgen. Ik ben bijvoorbeeld al uren bezig geweest om mijn vakken überhaupt te kiezen. Vervolgens moest ik een uur in de rij staan om mijn Learning Agreement af te geven en mag ik volgende week weer terugkomen om hem op te halen... Dus ik zal mijn vakken ook maar niet wijzigen, want dat kost nog meer moeite. Daarnaast had ik afgelopen week voor het eerst Business Law wat ook erg apart was. Zoals gewoonlijk gingen we de huishoudelijke opmerkingen doornemen, maar vervolgens ging de docent vragen stellen zoals 'Hoeveel midterms hebben we?', 'Wanneer hebben zijn de midterms?', 'Hoe moet je jouw antwoord op de midterm opbouwen?' etc. Maar gelukkig heb ik ook een vak (Liability and Torts) met een erg vriendelijke docent. Hij is zelfs zo vriendelijk dat hij het eerste uur van het college in het Engels doet en in het tweede uur een samenvatting geeft voor de Italiaanse studenten die niet zo goed Engels kunnen. Voor mij is het ook goed, want ik kan het Italiaanse deel beter volgen als ik het Engelse deel al heb gehad. Ik grijp graag elke mogelijkheid aan om mijn Italiaans te verbeteren!

Ook ga ik sinds oktober elke doordeweekse dag naar mijn Italiaanse taalcursus. Dit is wel echt een hele onderneming, want heen is 45 minuten lopen en terug weer 45 minuten. De cursus ensich is ook wat apart. Niemand heeft er echt veel zin in, omdat je na een hele dag colleges eerst een stuk moet lopen en vervolgens twee uur Italiaans moet leren, dus vaak is iedereen te laat. Het is zelfs zo erg dat de les meestal om 18.10 uur start met maar vijf mensen. Maar goed de cursus is leerzaam, want we doen veel grammatica. Laatst hebben we een film in het Italiaans gekeken wat ook erg leuk was! Het mindere is wel dat ik aanstaande vrijdag een mondeling in het Italiaans heb. Dit hoorden we ook een aantal dagen van te voren, dus super veel tijd om mezelf voor te bereiden heb ik ook niet. Maar ik ga zien hoe het loopt.

Afgelopen zaterdag ben ik met mijn kamergenoot en twee andere jongens naar Cinque Terre gegaan. Dit was echt een super spontaan tripje, omdat we eerst naar Bologna wilden maar dat ging op het laatste moment niet meer door. Gelukkig konden we mee naar Cinque Terre en daar ben ik achteraf heel erg blij om! Het is namelijk echt heel mooi. Als je Italië googled dan krijg je gegarandeerd afbeeldingen van Cinque Terre, zo mooi is het daar! We hebben daar alle vijf de dorpjes bezocht en zelfs van het ene dorpje naar het andere dorpje gelopen. Dat was ook een hele onderneming, want we moesten bergopwaarts met rugzakken in de hitte. Maar uiteindelijk hebben we het andere dorpje bereikt en stond er een heerlijke pizza pesto op ons te wachten. Na deze wandeling waren we zo moe en konden we geen trappen meer zien. Helaas kwamen we in het volgende dorpje waar je ongeveer 15 trappen op moest lopen om de top te kunnen bereiken. Eenmaal de top bereikt, zagen we een bus die een rondje door het dorpje ging rijden, althans dat dachten we. Wij gingen de bus in, maar helaas bracht hij ons weer helemaal naar beneden. We konden er allemaal om lachen, want dit was natuurlijk wel heel erg typisch. Nog een stom ding wat ons is overkomen: we wilden graag een timelapse maken van de zonsondergang, maar daarvoor nog even snel wat eten. Toen we terug kwamen bij het strand om de timelapse te maken, waren we net te laat en was de zon al ondergegaan. Ook dit was natuurlijk weer typisch, maar wel grappig!

Ik vond het de vorige keer erg leuk om een lijstje met random dingen te maken die hier gebeuren, dus bij dezen:

- Als hier iemand gaat afstuderen, draagt diegene de hele dag een lauwerkrans met rode linten erdoorheen. Ik vind dat er altijd erg tof uitzien, dus als ik ga afstuderen, wil ik ook zo'n krans!

- Als het regent in Siena, wordt het sociale leven even stopgezet. Niemand gaat de deur meer uit...

- Italianen zijn erg vriendelijke mensen. Als ik bijvoorbeeld vanaf de ingang van mijn complex naar mijn kamer loop, word ik gegroet door zo'n zes Italianen. Daarnaast groeten ze je ook op straat en zelfs de schoonmaakster doet dat als ik haar tegenkom!

- Siena is verdeeld in 17 contrada's voor de palio. Je zou denken dat het maar slechts een paardenrace is, maar dat is het niet. Het is echt heel serieus; ze zijn hier heel het jaar door mee bezig. Elke week doen verschillende contrada's een optocht door het centrum, zelfs om 2 uur 's nachts! Laatst liep ik in de winkelstraat en toen was er helaas weer een optocht. Voorop loopt altijd een kind met een trommel en daarachter twee kinderen met vlaggen. Toen werd er zelfs een man door de vlag geraakt, maar dat maakt ze echt niets uit. De contrada's kunnen in Siena gewoon alles maken.

- Italianen rijden als gekken. De straten in Siena zijn al erg smal, maar dat maakt ze echt niks uit. Laatst was er zelfs iemand aangereden door een auto...

Carin

Hoi Marloes, wat leuk om je verhalen te lezen. Zo te lezen ben je al flink ingeburgerd daar. Het is ook een prachtig land met zoveel aardige (en mooie) mensen. Heel veel plezier en blijf stukjes schrijven, dan genieten wij met je mee!

Loeki

Wat een mooi en leuk verhaal weer! Zo kan ik een beetje mee genieten van je leuke tijd!
Liefs, Loeki xx

Paul

Hoi Marloes,

Even nog een oefening voor de taalles: Hoe zeg je op zijn Italiaans: "Time flies when you are having fun!"? :-)
Volgens mij ben ik geen Jurist, want bij het vak "Liability and Torts" kan ik alleen maar iets bedenken van "de aansprakelijkheid van oude taarten"... Ik geloof niet dat dat een juiste vertaling is..

Groetjes,

ps Leuk verhaal. Ik vind het heel fijn dat je al aardig je plekje weet te vinden!!

Eline

Klinkt echt super Marloes!! En een chocolade festival, lucky you! Geniet er van!! Liefs xx

CLazien

La storia bella e interresatie Marloes. Zo te zien heb je het hartstikke naar je zin daar in Italië. WIj hopen voor jou dat het zo positief blijft. Doe je best en geniet er van. Wachten met spanning op je volgende blog.

Groetjes Clazien & Peter

Bea

Mooi om te lezen Marloes! Knap dat je zo intensief met Italiaans bezig bent. Leuk dat je zoveel onderneemt! Op deze manier leer je het land wel heel goed kennen! Groetjes en geniet ervan! Bea